torsdag 10. desember 2015

Portfolio - Helena

Dette er min andre oppgave i Adobe InDesign som går ut på å lage min egen portfolio. Portfolio er et hefte/mappe der arbeid som skal vises videre til potensielle kunder, skoler eller arbeidsgivere blir samlet. På InDesign blir bilder og tekst satt sammen til en presentasjon, der kan utsende og layouten varierer fra person til person. Det er ikke noe fasit så alt er lov.


Det er noen punkter man burde huske når man lager en portfolio:

  • Det burde være god kvalitet på oppgavene man legger med.
  • Få frem viktige det viktigste.
  • Ha en helhet i portfolien.
  • Gjør det ryddig og lettlest.
  • Lag layout etter hva som burde komme frem. (farger og størrelser).
Mål for oppgaven:
  • Utnytte fargers påvirkningskraft
  • bruke digitale verktøy
  • domumentere og vurdere eget arbeid
  • presentere løsningsforslag
  • vise og forklare egen arbeidsprosess.
Siden portfolio var helt nytt for meg brukte jeg mye av tiden til å finne ut hva det var, hva den skal inneholde og hvordan den skulle se ut. Etterhvert fikk jeg en anelse om hva det var. Jeg fant frem oppgaver som jeg var veldig fornøyd med og skanne oppgavene i kopimaskinen og sende dem til meg selv på mail. Når jeg skulle lage layouten ønsket jeg noe som var spennende med samtidig ikke rotete. Det var litt utfordrende, men til slutt ble jeg fornøyd.  

Bildet under er inspirasjonene min for selve mappen til portfolien. Jeg ønsker at den skal være spennende og enkel på utsiden. Først tenkte jeg å sy fast arkene men etterhvert tenkte jeg at en portfolio er noe man kanskje ønsker å endre litt i. Derfor tenker jeg at det må være noe som kan holde arkene på plass, men samtidig som man kan ha muligheten til å ta ut eller tilføre flere ark til portfolien. 
    
Siden jeg ønsker å lage mappe så tenker jeg at forsiden skal være på mappen. Tenker at malingstrykk kan være noe som går. 

Jeg har valgt å ha oppgavene på to sider tilsammen fordi det er mye lettere å få vist frem alt av en oppgave samtidig. Da slipper man å bla fram og tilbake for å få forklart oppgaven på en forståelig og enkel måte.

På introduksjon har jeg valgt en bakgrunn av fiskebenmønster gulv noe jeg syntes skaper et stilig mønster. Trefargen blir gjentatt fra mappen, noe som her med på helheter med hele portfolien. På innhold har jeg valgt å klippet ut noen deler av samme bilde og plassert de i kantene. Gulvet vises ikke like godt så det vil derfor ikke ta oppmerksomheten fra teksten. Teksten føles mer samlet og kommer godt frem siden teksten er mye mørkere.


"Smal stue for to" er den første oppgaven jeg har valgt. Fordi det er mye gult i oppgaven noe som vil trekke blikket til seg. I denne oppgaver er jeg veldig fornøyd med plantegningen og utførelse på opprissene, produkt og fargevalg. På sidene har jeg valgt å he en stor overskrift som forklarer fort hva oppgaven heter og hvilket rom det er. Jeg har gjentatt gulfargen i overskriften med noen av produktene fra oppgaven, noe som skaper en behagelig helhet. Under er en kort innledning over oppgaven. Teksten har jeg valg å ha i en fet skrift med samme skrifttype som de andre små tekstene fordi jeg syntes den delen av siden er en viktig del. Plantegningen har jeg valgt å ha først fordi det er en viktig del å starte med. under er material og fargecollagen. På neste side er plantegningene. De er plassert nederst på siden bevist siden jeg ønsker at tyngden skal være nederst for at uttrykket skal være behagelig å se på. For å skape spenning så har jeg plassert noen av møblene fra oppgaven i siden i portfolien. Man ser tydelig at den hører til med oppgaven, men samtidig skiller den seg ut. Har valgt å ha litt tekst som forklarer fort hva jeg har tenkt om litt av oppgaven. Det er både for de som ønsker å se i portefolien, men også for meg selv for å huske.

Den siste oppgaven jeg valgte å ha med er en våtromoppgave som jeg også ble kjempefornøyd med. Våtromoppgaven var en utfordring siden det skulle være moderne og samtidig ha et preg av art nouveau, men sluttresultatet ble så bra at jeg tar det med i portfolien. Her er det også stor overskrift med innledning. Siden moodboardet var det første jeg gjorde i oppgaven valgte jeg å ha den først. Så kommer plantegningen. På neste side er det oppriss og farge og materialcollage. Jeg valgte å ha collagen nederst siden tyngden burde være nederst. Ved siden av har jeg brukt illustrator for å klippe rundt bildene av lampen og blandebatteriet. Det skiller seg ut fra resten siden det er vanlige bilder som er plassert. De er også med på å tette åpenrommet. opprissene er plassert ovenfor hverandre for å gjøre det ryddigst mulig. Har prøvd å gjøre teksten oversiktlig med å ha en liten overskrift om hvilken del av våtrommet det handler om. Har gjenta brun og kobberfargen på begge sidene noe som gir en helhet.


Jeg tror at portfolio er en kjempebra måte å få vise frem prosesser, så jeg tenker at dette er en nyttig del å ha med seg videre til skoler og arbeidsgivere. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar