torsdag 10. desember 2015

Portfolio

I denne oppgaven skulle jeg lage en portefølje. Dette er et illustrerende redskap som kan brukes til å vise fram arbeid man har gjort på en visuelt tilfredsstillende måte.
Min utfallvinkel var å finne ut hva en portefølje faktisk er. Det viste seg at det var mange ulike måter å bruke den på, og definisjonen kan man si var delt. Den vanligste bruken av ordet så for meg ut til å være på en mappe økonomer bruker for å oppbevare regnskap i. I vårt tilfelle skulle derimot det visuelle og estetiske være i sentrum, og ideen var at vi skulle lage vårt personlige preg på portfolien. I mitt tilfelle ble det derfor naturlig å velge et grafisk uttrykk, som jeg kan innrømme er inspirert av Charles Rennie Mackintosh sine skapelser.

Jeg ville skape et grafisk enkelt, men maskulint uttrykk. For å oppnå dette brukte jeg sort-hvit-kontrasten, og brukte linjer og geometriske former for å skape et maskulint utseende på forsiden. Dette gjør at man allerede fra forsiden kan si noe om hvem sin portefølje dette er.
Jeg kan også si at forsiden er inspirert av en lampe jeg re-designet andreåret på bodin, og tenkte å etterhvert få inn denne lampen i porteføljen når jeg har resten av den oppgaven tilgjengelig.

Videre bestemte jeg meg for å bruke en banner med overskrift på resten av sidene, dette for å skape helhet og et inntrykk av seriøsitet. Porteføljen er gjennomgående stram, både i formene og i fonten, noe som gjenspeiler mitt særpreg som designer. Banneren refererer også til innholdsfortegnelsen, noe som gjør det enklere å navigere seg i porteføljen.


Under forord har jeg skrevet relativt kort om hvem jeg er, og hva jeg har studert. I tillegg har jeg skrevet litt om hva jeg kan og om noen av de digitale verktøyene jeg bruker. Jeg har også prøvd å nevne noe om tankegangen min rundt prosjektene mine.

 Den første oppgaven jeg valgte å ha i mappen er barneromsinnredningen til Karis sønn. Dette har noe med fargene og blikkfangelementene å gjøre, som jeg tror vil skape et positivt utganspunkt for leseren. De lekne formene og fargene fanger øyet og skaper forhåpentligvis en positiv utfallsvinkel til å lese videre. Legg merke til at jeg har brukt variasjoner i størrelser for å skape spenning, og for at det ikke skal bli for stivt, som kan gjøre det tungt og kjedelig å se gjennom.

Den andre oppgaven jeg ønsker å introdusere er en barløsning på en campingvogn, som er en oppgave vi har hatt nylig. Grunnen til at dette ble nr 2, er på grunn av de varme fargene som står i kontrast til både den første illustrasjonen, og den siste, noe som skaper rytme for leseren. Denne oppgaven har også et tydelig preg, noe jeg ønsker å ivareta i porteføljen slik at det blir lettere å memorere det man har sett. Som vi ser på disse sidene, er det en del plass til overs, noe jeg tenker at jeg etterhvert kan fylle inn med stikkord om enten komposisjon eller om oppgaven.
Siste innspill så langt i denne porteføljen er dette vaskerommet i jugend-stil. Her er det anvendet litt strammere uttrykk, noe som står litt i kontrast til de forrige oppgavene. Her tenker jeg at jeg viser at jeg kan jobbe med å kombinere gammelt og nytt, og jeg viser også her tekniske ferdigheter med digitale verktøy, noe som er en gjennomgangsmelodi i mine gjennomførelser.






 Jeg kan trygt si at jeg har fått kjørt meg i denne oppgaven, med tanke på at det ble litt vel hektisk mot slutten for meg, men jeg har lært mye på kort tid, da spesielt om bruken av indesign som jeg begynner å se hensikten i å bruke. Det egner seg meget godt til en portefølje, ettersom man kan jobbe med såpass mange sider samtidig. I tillegg har jeg lært mye om komposisjon, og om å bruke farger og former for å skape et spennende og leservennlig uttrykk.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar