torsdag 10. desember 2015

Portfolio - Silje

Denne oppgaven handler om å lage en personlig portfolio som inneholder oppgaver og oppdrag jeg har jobbet med og kunne tenke meg å vise frem til en arbeidsgiver eller kunde etter utdanningen min for å promotere meg selv. Portfolioen er laget i programmet Adobe InDesign, så ett mål i oppgaven var å mestre dette programmet bedre, noe jeg føler jeg har fått til gjennom oppgaven.

Andre mål for oppgaven er:
  • Utnytte fargenes psykologiske påvirkningskraft
  • Dokumentere og vurdere eget arbeid
  • Vise og forklare egen arbeidsprosess. 


Det første jeg startet med var å se etter inspirasjon på nettet om innhold, utseende og utforming, samt finne ut om hva en portfolio er.
Så valgte jeg ut de oppgavene jeg er mest fornøyd med og ønsker å vise frem. Jeg skannet oppgavene å la dem inn i programmet. Når jeg startet å sette sammen selve portfolioen startet jeg med å lage ei forside, på den har jeg tenkt på stil og førsteinntrykk. Jeg har valgt en lys farge som ikke tar for mye oppmerksomhet og som både kvinner og menn liker.  Jeg valgte å bruke geometriske former for å skape mer spenning. 

De geometriske formene går igjen i introduksjonen hvor jeg har skrevet kort om hva som befinner seg i portfolioen og at oppgavene er laget på Interiør og utstillingsdesign vg2 og Interiør vg3 på Bodin videregående skole. I portfolioen skal det legges inn flere oppgaver gjennom året, derfor er ikke innledningen helt ferdig.

Oppgavene starter med en overskrift og en kort innledning om hva oppgaven handler om slik at personen som ser gjennom oppgavene skjønner hva den går ut på. I tillegg har jeg valgt å skrive en tekst sammen med tegningene om mine valg, slik at en arbeidsgiver eller kunde kan forstå hvorfor jeg har tatt de valgene jeg har gjort og ser at det er en tanke bak alle valgene som er gjort gjennom alle oppgavene. 


Slik ser innholdet i min portfolie ut til nå:








Tanken til en avslutning på portfolioen er å lage en side som blir baksiden av boka hvor jeg igjen tenkte å ta opp de geometriske formene og den blågrønne fargen jeg valgte på forside og innledning. Da blir det en helhet designmessig over hele portforioen.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar