onsdag 4. november 2015

Baderomtrender 2015 - Helena M

Dette er min første oppgaven i et program som heter Adobe InDesign. Oppgaven går ut på å bli kjent med programmet og gjøre en research i forhold til hva som finnes i markedet av baderomsinnredning. 

I oppgaven brukte jeg nettet for å finne informasjon om hva som er populært i baderominnredninger 2015. Jeg brukte blant annet Pintrest og google for å finne bilder og tekst. I pressentasjonen skulle det være 2,3 sider + forside, den skal også innholde tekst, bilder og sidetall. 

Målene for oppgaver er:
1. Trender i interiørfaget.
2. Bruke digitale verktøy.
3. Dokumentere og vurdere eget arbeid.
4. Vise og forklare egen arbeidsprosess.

I oppgaven brukte vi YouTube for å lære oss hvordan vi åpnet et nytt dokument, sette inn sidetall, bilder og tekst. Vi brukte videoer som viste tydelig hvordan vi skulle komme oss videre med prosessen i Adobe InDesign. 


På forsiden min har jeg lagt til et bilde jeg syntes beskrev baderominnredning 2015 veldig bra. På bildet er det store grå fliser på hele gulvet og en del av veggene noe som er en stor del av på markedet 2015. Jeg er fornøyd med at overskriften kommer godt frem uten at fargen er for skarp. Overskriften kommer godt frem fordi jeg har plassert den på det lyseste området i bildet, noe jeg syntes gir et behagelig uttrykk. Navnet har jeg i lys grå og er plassert nederst på forsiden fordi jeg ønsket å skjule den samtidig som jeg gir lesere informasjon om hvem som har laget presentasjonen.

På side 2 har jeg gjentatt fargen i overskriften med brunfargen som er i noen av disse bildene. De to første bildene er like store og plassert ved siden av hverandre, men et av de bildene er mørkere og tar litt mer vekt enn det andre. Derfor har jeg plassert det nederste bildet under det letteste og lyseste bildet for å skape lik vekt på begge sider.

På side 3 har jeg også et bilde med dusj som er stort, og et mindre bilder med en sluk. Disse har jeg plassert ved siden av hverandre, men for å få litt mer lik vekt på begge sider har jeg fylt tomrommet med stor tekst. Teksten forklarer kort om hva den siden handler om.

På denne siden har jeg også gjentatt fargen på overskriften med fargene på bildene. Nederst har jeg laget en liten samling av bilder der det er av enkelt interiør som kan brukes på badrom og som er lett og billig å bytte ut hvis man blir lei.

For å skape litt variasjon på komposisjonen har jeg plassert bildene på annen hver side av arket. Også har jeg plassert teksten ved siden av bildet for at det skal være lett forståelig hvordan tekst som tilhører bildene.




Det som er tilfelles med alle sidene er at overskriftene har lik størrelse og at de er plassert midt på for at det skal bli mest mulig ryddig. Der det er fet skrift er for å få blikket til å møte den teksten. Teksten gir informasjon som forklarer helt enkelt om akkurat det emnet. Nesten alt av tekst og bilder er plassert på linjer for å få et ryddig uttrykk. Vis det ikke ligger på linge syntes jeg at det blir rotete og forstyrrende.


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar