tirsdag 29. september 2015

Hjørne i stue - Vivian

I denne oppgaven skulle jeg innrede hjørnet i en stue. Jeg begynte med å ha en samtale med kunden om hvilket oppdrag dette var, og om ønsker og behov.

Når det kom til stil så ønsket hun at jeg skulle ta utgangspunkt i en reklameannonse for Kremerhuset, som hun hadde funnet i et interiørblad. I denne reklamen var det med en stol, som hun likte veldig godt, hun ønsket derfor å ha med denne stolen i sin egen innredning.

Dette er ikke det samme bildet som hun viste meg, men veldig nært. Det er stolen på bilde kunden ønsket å ha med i interiøret i stuen.

Under samtalen spurte jeg mye om bruksområder og ønsker. Det kom fram at det ikke var så veldig mange flere spesielle ønsker enn "butterfly" stolen, og at jeg hadde ganske frie tøyler under dette oppdraget.
Jeg fikk raskt flere ideer om innredning og farger, som jeg foreslo for kunden og hun var positiv til det  meste. Det kom blant annet fram at hun ville bruke dette hjørnet i stua til å slappe av, lese bøker og lignende. Derfor tenkte jeg med en gang på avslappende jordfarger i interiøret, bokhyller, lese-lys, kanskje ett lite bord, lune tekstiler osv.

Etter å ha pratet med kunden tok jeg notater fra samtalen, og skreiv ned ideene mine. Så begynte jeg å skisse litt ut i fra det.

Denne skissen valgte jeg å ta utgangspunkt i da jeg skulle gå videre med å tegne førsteutkastet til rommet.

Bilde fra kremmerhuset hadde innslag av interiør fra forskjellige kulturer. Både mønstrene, bildene på veggene, materialene og jordfargene minnet meg om forskjellig etniske interiørstiler. Jeg tenkte derfor at jeg ville lage et koselig interiør med etniske detaljer. Jeg så så mye på bilder for å bli inspirert og opprettet en egen mappe til det på Pinterest. Ut av bildene laget jeg et moodboard for å finne riktig stemning.


Etter å ha funnet bilder til moodboardet begynte jeg naturlig å gå fra å se etter stemning til å se på enkelte produkter. Jeg hentet mye inspirasjon fra kremmerhuset og så på hva de hadde der som hørte til i samme kategori som i reklamen. Jeg tenkte att disse tingene naturlig ville høre sammen i samme stil. Jeg hentet mye av interiøret fra kremmerhuset, men jeg har også brukt andre butikker for å sette sammen dette interiøret.

Den ferdige farge og material collagen.

På bildet ser du:
-Bilde fra Skeidar
-Blomsterpotte + plante fra Kremmerhuset
-Hyller fra Ikea
-Grønn pute fra Kremerhuset
-Gul pute fra HMhome
-Teppe fra Kremmerhuset
-Stol fra Kremmerhuset
-Lampe fra Skeidar
-Eikeparkett fra Byggmakker

Jeg har holdt meg til farger med litt svart i, altså ikke rene kulørsterke farger. Dette gjør at fargene blir mer dempet, jordfarget og rolig. Jeg har for det meste holdt meg på den varme delen øverst på fargesirkelen når jeg har valgt ut farger. Som man kan se på fargepaletten til høyre i collagen.
Veggen bak lesekroken valgte jeg å ha i en dempet grønn farge, som en kontrastvegg i et rom med ellers hvite vegger. Fargen jeg valgte er en mørk gulaktig grønn farge med NCS koden S5010-G10Y.

Til slutt begynte jeg å tegne slik jeg så rommet for meg. Stolen var selvfølgelig viktigst, så jeg begynte med å tegne rommet og stolen på et A4 ark. Etter det var det bare å finne forsvinningspunktet slik at jeg kunne tegne inn alle produktene jeg hadde funnet i riktig perspektiv. Tegningen er tegnet i etpunktsperspektiv 

Siden dette førsteutkastet er tegnet med svake blyantstreker ser man dessverre ikke detaljene så godt.
Forsvinningspunktet er den prikken på midten, som man heller ikke ser så veldig godt.

Etter å ha tegnet førsteutkastet ferdig med blyant, begynte jeg å tegne over med tusj på lysbordet, for blant annet å gjøre strekene mer tydelig.

Slik så tegningen ut da jeg endelig var ferdig med tusjene.

Her er det endelige resultatet på den ferdige tegningen med farger og skygger.

Alt dette skal presenteres i prosjektboka. Som er en bok med tegninger og bilder fra arbeidsprosessen. Til slutt vill denne boken være full av flere forskjellige prosjekter vi har hatt her på skolen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar