tirsdag 29. september 2015

Hjørne i stue - Helena

Årets første oppgave var å komme med et forslag til innredning av et stuehjørne. I denne oppgaven skulle jeg ha med farge og materialkart, et bilde av selve løsningen, ideprosess og ferdig produkt. Helt til slutt skulle alt inn i prosjektboken og på bloggen.

Kunden i denne oppgaven var en kvinne som kom med et ønske om at jeg skulle innrede et hjørne i stuen hennes. Hun viste meg et utklipp fra et interiør blad og ønsket seg en lignende harmoni slik som på bildet. Iløpet av samtalen fikk jeg vite at hun var veldig fri med farger: alt fra varme, kalde, sterke og rolige farger. Økonomien var god, så penger trengte jeg ikke å bekymre meg for. Det eneste kunden hadde bestemt seg for var at hun skulle ha butterfly stolen stående på samme plass slik som på utklippbildet hun viste meg. På stolen var fargen valgfri.

Det første jeg begynte med var å kombinere bilder til et moodboard. Stemningen jeg prøvde å skape er en varm og hyggelig atmosfære. Med hjelp av varme elementer som skinn og tre vil man enkelt få det varmere. Hvis man også trekker inn varme farger som brunt vil varmen forsterkes. Oppsettet i dette moodboardet er enkelt og ryddig. Jeg har lik vekt på begge sider. Det har jeg fått med å ramme rundt produktene med en brun ramme, det virker nesten som to bilder ved siden av hverandre.


Her har jeg samlet alle produktene jeg har valgt å ha til det ferdige resultatet. Dette kalles et farge og materialcollage. Til høyre er det bilder av tapeten jeg har valgt å ha på den ene veggen og en malingfarge som skal være på den andre veggen. Under er det utklipp av gulvet som skal være i rommet. Komposisjonen er satt opp slik at man lett kan se for seg stuehjørnet. Når jeg fikk oppgaven i å komme med forslag til innredning til en stuekrok tenkte jeg med en gang at det er en plass man ønsker å slappe av. Derfor har jeg valgt varme farger og materialer. Disse fargene signaliserer en følelse av trygghet og gir en lun og varm atmosfære. Brunt gjentar seg i hyller,bord,stol, wooden hand, lampe, tapet og gulv. Grått er gjentatt i gulv, gulvteppe og pute. Brunt og grått skaper en kald/varm kontrast. Jeg har plassert inn hyller på veggen der man kan oppbevare bøker og pyntegjenstander, et lite bord der man kan sette ifra seg kaffe/te koppen. En lampe på lillebordet for å få  inn et godt funksjonlys for lesing. 


Mitt ferdige resultat av stuekroken ble slik. alt bortsett fra stolen og skyggeeffektene er bildekopier som jeg har limt på. stolen er tusjet med promarker tusjer. Grunnen for liming av bilder er for å få det mest mulig likt for kundens del.


Prosjektbok:

Ei prosjektbok er en bok der man kan samle alle ideene sine. Det kan være alt fra tegninger, bilder, stoffprøver osv. Alt blir samlet på en plass og er meningen å ha med seg overalt. Alle har sitt eget preg over boken sin. Noen har et veldig ryddig og pent utrykk, mens noen kan ha et rotete utrykk. Denne boken kan man ta frem når man vill å se tilbake på andre oppgaver/ideer.

Jeg ønsker å ha er ryddig og pent uttrykk. På forsiden har jeg dekorert med tapetrester. Jeg ønsker at andre skal få inntrykket av femininitet, at det er ei jente som eier denne prosjektboken. Jeg har bestemt meg for et system jeg skal ha i prosjektboken min. Tekst/informasjon til venstre og bilder/? til høyre.






Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar