mandag 28. september 2015

Hjørne i stue - Einar

Hei! Vi har hatt en oppgave, der vi har skullet innrede et hjørne i en stue etter kundens ønske. Kunden, i dette tilfellet læreren vår ga oss i stor grad frie tøyler, med unntak av en stol (butterfly stolen), som hun hadde et ønske om å bruke i innredningen. I tillegg hadde hun et inspirasjonsbilde fra kremmerhuset, som representerte hjørnet og stolen.

Her er inspirasjonsbildet fra kremmerhus












prosess
Jeg startet i første omgang med å konstruere et moodboard/materialcollage, der jeg hadde en idèprosess underveis om hvilke farger og materialer jeg ville bruke. Deretter innredet jeg hjørnet med fargene og materialene jeg kom frem til i idèprosessen.






Resultat
Stolen, som hun ønsket å bruke, valgte jeg å ha i sort, ettersom jeg ønsket et litt "røffere" og annerledes uttrykk enn kremmerhusets komposisjon. samtidig valgte jeg å beholde litt av elementene på bildet, ved å bruke natur samt fargen oransje som jo er en svært aktuell farge.
Som kontrast til denne fargen, valgte jeg blå som jo er komplementær til oransje. Dette gjorde jeg fordi disse fargene fremhever hverandre i den grad at det gir øynene noe å feste seg til, uten at det blir forstyrrende. Forstyrrende kunne det fort ha blitt uten disse fargene, da det er mange dominerende elementer som krever mye oppmerksomhet. På veggen valgte jeg en grønnaktig blåtone, som gjentar fargen i puten og i planten, og på den andre veggen brukte jeg en litt røff tapet som skaper liv og spenning i rommet, uten at det blir for dominerende.









Prosjektboken
Prosessen og resultatet ble til slutt limt inn i prosjektboka, slik at jeg kan se tilbake på oppgaven enten med nøye eller misnøye. Denne boken er noe vi investerte i på begynnelsen av året, som vi skal skissere, og lime diverese elementer inn i utover året. Boken er ment som en dokumentasjon av- og en inspirasjon til- arbeidet vårt til senere tider. Den er personlig og kan variere i størrelse og form etter eierens ønske.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar